søndag 30. september 2012

Hvorfor lese Bibelen?

Hvorfor skal man lese Bibelen? Spørsmåelet er jo høyaktuelt for meg som driver med salg av Guds Ord, sangbøker og andre kristne bøker. Jeg bør i prinsippet være berett på å svare på spørsmåelet i enhver situasjon både i tjeneste for misjonen og som et av Guds barn. 



Forrige uke var vi tre stykker som reiste til foten av Kilimanjaro for å selge Bibler og andre bøker der. Sjefen selv returnerte samme dag, men Sebastian og meg overnattet i Moshi to netter. På vår bokrunde begynte jeg å reflektere rundt oppgaven jeg stod i, og hvilken betydning den har. Jeg begynte rett og slett å tenke på det store bildet. Vi reiser rundt å selger bøker som vi ønsker skal forandre, og dermed ha en positiv innvirkning i menneskers liv. Ikke minst med tanke på menneskers plass i evigheten og misjonsoppdraget gitt av Jesus selv. Sprøsmålet ble da: Har Bibelen kraft til å forvandle bare ved at mennesker leser den?

Svaret må bli ja. Ellers blir min tjeneste her til igen nytte. Selv sier Bibelen at hele Skriften er nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd. Derimot om Bibelen er bygget på en løgn da ville også jeg, som Paulus selv sier, være blandt de ynkligste av alle mennesker. Det om jeg reiser rundt for å spre et falskt budskap. Men om Bibelen er en sannhet vil den forandre. For enten er hele Bibelen sannhet, eller så vil bare deler av den være sant. For ingen kan benekte at det er mye vist, sant og klokt i Bibelen. Så om dissse 66 bøkene er en hel sannet, så vil ikke bare Bibelen være nyttig til opplæring, men også være en nøkkel til frelse. "Mennesket lever ikke av brød alene men av hvert ord som kommer fra Guds munn" Matt 4:4. For Guds Ord er levende og virkekraftig står det i Hebreerne. Dermed vil Bibelen som sannhet utvilsomt påvirke leseren.
Bildet er tatt like før vi ankommer inngangen til nasjonalparken Kilimanjaro
Det å få gå i ferdiglagte gjerninger er uten tvil det beste livet man kan ha. Å spre Guds Ord er en givende oppgave. Selv om Bibelen er det vi selger mest, foruten sangbøker, så ønsker vi også å selge andre oppbyggelige bøker. For Bibelen er en stor bok, og jeg er nok neppe alene om til tider å slite med motivsjonen til å lese i den. Derfor kan det av og til være greit å lese annen kristen litteratur som underviser og lærer. Alle kan ikke bli teologer, og det å kunne lene seg på at noen har studert Guds Ord nøye og dermed kan mye, er en velsignelse for oss andre. Vi ønsker å selge slike bøker, i troen på at det kan bidra til større forståelse og dypere innsikt i Guds Ord. Det er ikke alltid lett, for folket kjenner ikke til disse bøkene. Tanzanianere med en knapp økonomi ønsker ikke alltid å satse på ukjent litteratur. Det er utfordrende, men vi prøver å oss likevel.
Fullmåne i Arusa som ligger ved foten av Mt. Meru


Sebastian og Joacim  pakker bøker for transport til den fungerende hovedstaden.
Les hva Scripture Mission selv sier om bøker og misjon her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar