søndag 9. september 2012

Campinglivet i Iringa




Iringa ligger i sørlige deler av Tanzania, og selve byen ligger på en slags åskam, med utsikt til begge sider. Jeg derimot bor camper i en dal utenfor byen. Forholdene her er gode. Selv om solen stort sett står å steker dagen lang, bidrar trærne og vegetasjonen til å kjøle ned plassen sammen med den milde brisen. Det er frodig her ved kampingplassen på grunn av en elv som renner her. Overnattigstilbudet er variert, og det er mulighet til å bo i hytter, sette opp telt eller å få tildelt et telt med tak. Jeg benytter meg av sistnevnte alternativ.

Amanda, briten fra Liverpool som driver dette stedet, byr på litt av vært forskjellige til måltidene her på språkskolen. Variasjon er det med både afrikansk og britisk-inspirert middager. Frokostene er solid med en god valgmulighet. Havregrøt, pannekaker, egg,  bønner, bacon, pølse toast m.m.  er noe av det. En liten kiosk med mulighet til å kjøpe brus med snacks finnes i spisesalen. Alt dette kan virke så idyllisk, men så er jo den klare majoriteten, deriblant meg, her pågrunn av språkskolen. Lærerne er dyktige, men grammatikk og spårkpugging har aldri vært min favoritt. Skoledagen er ikke så lang, men den gir gode muligheter til å bli frustrert over "hvorfor man fant opp noe så teit som subjektklasser"? Alt i alt er det greit å være her, og det er bare en uke til for min del. Rett ved plassen ligger en kaffeplantasje, hvor det er mulig å begynne en tur for så å gå videre oppover elven.
Det er utrolige vakre steder hvor det er mulig å sette seg ned å nyte finværet mens elven bruser mildt i bakgrunnen. Plantasjen har bygd ut kanaler fra elven som de bruker til å vanne buskene. Skikkelig stilig! 

På fredag var jeg til byen for å klippe meg. Ikke gale priser må jeg si. Hårvask og en solid klipp for kun 19 kr. Det må sies at klippen var av den afrikanske typen, og at jeg mistet mesteparten av håret som var på hodet. Litt ble igjen, men her er det ikke så mange som kjenner meg, så det går fint ;)

1 kommentar:

  1. Lykke til med språket... veldig kjekt å følge med deg på bloggen

    SvarSlett